Short bibliography:
 

Peter Weidenbaum was born in Antwerp on 25th July 1968. Weidenbaum’s work cannot be defined as mere style elements or constants. It is rather an exploration into our culture of images and the materialization of thoughts within the context of art. We look with our brain. This is the starting point of his exploration into images; whether it shows itself in a sculpture, in an installation or painted on canvas. Weidenbaum’s work is a reaction to the dictatorship of reality and a quest for the metaphysical.

In 1993, Weidenbaum enrolls in the Royal Academy in Antwerp and studies Monumental Art. In 1996, he enters the Higher Institute for Fine Arts (HISK). In his investigations into images commences a cross-pollination between cartoon films and sculptural work. In 1999 he conducts his first museum exhibition at the Civic Museum “Het Domein” in Sittard, The Netherlands with the installation “Somebody puts something in my dreams”. During this period, he also produces a few “fake reality” short films in which his brother plays the lead role. After his HISK period, he works during three years on a series “Out of the Forest”, a set of cryptic sculptures, drawings and paintings.

With the exhibition “Daswald” and the project “Lookout”, he emerges from isolation. He started to think about the function of the artist and came to the conclusion that an artist as merely a producer of work doesn’t make much sense if there is no social dimension connected with it. The permanent installation “Passing-By” at Montgomery in Brussels and his sculpture “Alter Ego” – a crashed car made out of bronze – were created within this context.

 
Korte biografie:
 

Peter Weidenbaum werd op 25 juli 1968 geboren in Antwerpen. Het werk van Weidenbaum laat zich niet inschrijven in stijlelementen of constante. Het is eerder een onderzoek naar onze beeldcultuur en het materialiseren van gedachten binnen de context van de kunst. Wij kijken met ons brein. Dat is het uitgangspunt van zijn beeldonderzoek; of het zich nu toont in een sculptuur, in een installatie of geschilderd op doek. Weidenbaums werk is een reactie op de dictatuur van de werkelijkheid en een zoektocht naar het metafysische.

In 1993 gaat Weidenbaum naar de Koninklijke Academie van Antwerpen en volgt daar Monumentale Kunsten. In 1996 start hij aan het Hoger instituut voor schone Kunsten. In zijn beeldonderzoek ontstaat een kruisbestuiving tussen animatiefilm en sculpturaal werk. In 1999 heeft hij zijn eerste museale tentoonstelling in het Stedelijk museum Het Domein in Sittard, Nederland met de installatie ‘Somebody puts something in my dreams’. In deze periode maakt hij ook een aantal ‘fake reality’ kortfilms waarin hij zijn broer als hoofdpersonage opvoert. Na zijn periode op het HISK werkt hij gedurende drie jaar aan de serie ‘Out of the Forest’, een reeks cryptische sculpturen, tekeningen en schilderijen.

Met de tentoonstelling ‘Daswald’ en het project ‘Lookout’ stapt hij uit het isolement. Hij ging nadenken over de functie van de kunstenaar en kwam tot het besluit dat de kunstenaar als producent van werken weinig zin heeft als daar geen sociale dimensie aan verbonden is. De permanente installatie Passing-By op Montgommery in Brussel en zijn sculptuur Alter Ego een gecrashte auto in brons zijn onder anderen binnen deze context ontstaan.